Metagro: Metagro kiest voor het PDM-systeem Vault Professional

 
Volgende stap met Vault Professional

Metagro is een wereldspeler in het ontwerpen en produceren van cabines voor hijskranen en speciale voertuigen in onder andere havens en terminals. Het in Schelluinen gevestigde bedrijf heeft stevige groeiambities en investeert daarom flink in automatisering en digitalisering. Om die reden koos Metagro voor Cadac. Naast de principiële keuze voor Autodesk Inventor is inmiddels ook de stap gezet naar het Product Data Management-systeem Vault Professional van Autodesk. Dit jaar nog verwacht Metagro de vruchten te plukken van deze transitie.


Metagro: topfabrikant van cabines

Heb je je ooit afgevraagd hoe het is om een hele werkdag veertig meter boven de grond te werken in een kraancabine van pakweg tien vierkante meter, zwevend over duizenden containers? Of vanuit een baggermachine of werkboot op volle zee apparatuur te bedienen, met de golven als gezelschap? Berrie Ritmeester wel, en dat heeft alles te maken met zijn baan als engineering manager bij Metagro. ‘Het is onze opdracht om in de eerste plaats veilige cabines te maken’, zegt hij, ‘maar onze klanten hechten ook heel veel waarde aan comfort. Machinisten en operators zitten inderdaad de hele dag in hun cabine. Belastend voor rug en gewrichten. Bij het ontwerpen van de cabines is ergonomie daarom een prioriteit. De machinist moet goed zicht hebben, prettig zitten en zich bijvoorbeeld niet te hoeven overstrekken.’

 

Cadac_Metagro_1

 


'Onze engineers zien de voordelen, omdat het opslaan, beheer en opsporen van modellen makkelijker en meer gestructureerd is. Er is altijd maar één versie actueel. Geleidelijk aan maken we de overstap.'

Peterjan Schakel

Mechanical Engineer bij Metagro


Gezond blijven

Dat klinkt misschien als normaal, maar dat is het zeker niet, weten ze bij Metagro. ‘Nog niet zo lang geleden hebben we voor een nieuwe klant in een haventerminal een aantal cabines vervangen. Daarna zakte het ziekteverzuim onder de machinisten met ruim de helft. Ze waren dolgelukkig met de inrichting, de ergonomisch ontworpen stoelen, de posities van de consoles en het comfort. Was een cabine vroeger misschien een sluitpost, tegenwoordig mag het wat kosten. Ziekteverzuim is kostbaar, werkgevers hebben er alle baat bij om hun mensen gezond te houden. Zeker in een tijd dat de pensioenleeftijd opschuift en er toch al krapte is op de arbeidsmarkt.’


Luxe cabines in alle soorten en maten

Een rondje door de fabriek van Metagro leert dat de cabine veel meer is dan een “hokje” voor de machinist of operator. Het bedrijf ontwerpt en bouwt voor opdrachtgevers uit Europa, Australië, Amerika en Azië cabines in alle soorten en maten. Van standaardcabines van pakweg twee kuub tot en met tweepersoons units welke van alle gemakken voorzien zijn, zoals toilet, douche, keukenfaciliteit en bijvoorbeeld klimaatsystemen, weet Peterjan Schakel, Mechanical Engineer en tevens key-user van het PDM-systeem. Hij wijst op een luxe cabine die gereed staat voor verscheping naar Australië. ‘Bijna gereed’, klinkt het trots, ‘top of the bill”!.

Metagro geldt wereldwijd als één van de topfabrikanten. Natuurlijk is er concurrentie, maar kwaliteit wint. Comfort is belangrijk. Het mag er niet tochten. En wat dacht je van airco en verwarming? Je kunt niet zonder in zo’n cabine. Ook de standaardcabines voldoen aan hoge eisen. Neem de stoelen, door onszelf ontworpen. Essentieel, want in een haven hangt de kraanmachinist meestal voorover om alles goed te kunnen zien. Dat vergt een bepaalde houding en stoelvorm.’

 

Cadac_Metagro_2

 


Metagro als One-stop-shop

De historie van Metagro gaat terug tot 1937 als twee compagnons in Groot-Ammers hun eigen carrosseriebedrijf starten. Dan al bouwen ze cabines voor vrachtwagens, inclusief stoel en bijrijdersbank. Ruim 85 jaar verder is er het een en ander veranderd. Zo maakt Metagro deel uit van Dubbeldam Holding dat in 2019 concullega Merford Cabines overnam. Waarmee de focus volledig op de cabinebouw is gelegd. ‘Je zou ook kunnen zeggen dat in de kern veel hetzelfde is gebleven’, aldus Peterjan Schakel. ‘We zijn namelijk volledig selfsupporting, net als de oprichters destijds. We ontwerpen, construeren en bouwen. We hebben alle machines in huis, inclusief een platenpers, kantbanken en lasrobots. Met onze eigen coating- en spuitafdeling en zelfs met een reclame- en communicatiebureau. Een one-stop-shop dus. Dat maakt Metagro wendbaar en onafhankelijk, iets waar we bijvoorbeeld in de coronaperiode profijt van hebben gehad.’


Autodesk: dé standaard voor designafdelingen

De samensmelting in 2019 met Merford Cabines luidt een nieuw tijdperk in. Het betekent onder meer de samenvoeging van de twee designafdelingen. Altijd een uitdaging, erkent Peterjan. ‘Ook omdat er twee CAD-tekensystemen gebruikt werden. Uiteindelijk heeft Metagro gekozen voor Inventor van Autodesk. Eerder al door Cadac bij Merford geïmplementeerd, tot ieders tevredenheid. Autodesk is toch de standaard geworden, heeft meer opties en een gebruikersvriendelijk platform met een toekomstbestendige PDM-oplossing. De keuze lag dus voor de hand.’

 

Cadac_Metagro_3

 


Gefaseerd overstappen op Vault Professional

Dat vond ook Berrie Ritmeester. ‘Maar we hebben het hier wel over twee grote veranderingen’, zegt hij. ‘Circa de helft van de engineers moest met andere software gaan werken en tegelijk ook nog eens vertrouwd raken met Vault Professional. Voor dit soort processen moet je de tijd nemen. Daarbij speelt dat we hier voor een klant jaarlijks een serie van 1200 à 1300 “standaard” cabines produceren. Dat doen we nog in het andere CAD-programma. Het overzetten van modellen en alle andere data kost tijd, omdat het zorgvuldig moet gebeuren. Daarom stappen we gefaseerd over. We hebben besloten om met de standaard serie nog even vast te houden aan het andere systeem totdat we gaan werken aan het vernieuwde model. Met specials en voor nieuwe klanten gaan we alles wel al in Inventor en Vault doen. Dus nu lopen nog twee systemen naast elkaar.’


Eerste projecten in Vault en Inventor

Ingewikkeld? ‘Niet echt’, valt Peterjan in. ‘De mensen van Cadac hebben onze engineers stap voor stap meegenomen in de nieuwe programma’s. Met eerst algemene sessies, daarna met cursusdagen en begeleiding op de werkplek. Dat proces is prima verlopen. Sinds begin januari zijn de eerste projecten in Inventor en Vault verwerkt. Onze engineers zien de voordelen, omdat het opslaan, beheer en opsporen van modellen makkelijker en meer gestructureerd is. Er is altijd maar één versie actueel. Geleidelijk aan maken we de overstap. Het is nog te vroeg om concrete cijfers te geven, maar in de loop van dit jaar zal blijken dat we efficiënter werken en sneller. Databeheer en -verwerking wordt steeds belangrijker, ook voor ons.’

 

Cadac_Metagro_4

 


Digitaliseren: een zorgvuldig traject

Bas Ligterink, projectmanager en consultant bij Cadac, knikt. ‘Dat is precies waar we ons op richten. We fungeren het liefst als partner bij het verder digitaliseren. Software hoort daarbij als middel, niet als doel. Bij Metagro hebben we de tijd genomen voor een zorgvuldig traject. Eerst alle mensen meenemen, overtuigen. Dan laten zien wat de mogelijkheden en opties zijn. Je ziet het enthousiasme gedurende het traject groeien.’


Omzetgroei door automatisering

Metagro wil de komende jaren een sterke omzetgroei doormaken. Het ontwerpproces is de basis voor die verdere groei. ‘Omdat we sneller productie aan kunnen sturen, doordat we beter en betrouwbaarder kunnen hergebruiken. Daarnaast door de grote mate van automatisering, bijvoorbeeld het automatisch genereren en exporteren van productietekeningen, hebben we meer engineeringscapaciteit voor daadwerkelijk engineeren, legt Berrie uit. ‘Door de koppeling met het ERP-systeem kunnen we ook gedetailleerder sturen op inkoop, voorraad en planning. Groei is niet enkel een kwestie van mensen aannemen, het gaat om processen verbeteren. En om het koesteren van onze mensen. Veel van onze werknemers willen graag flexibel werken, of één dag per week vrij zijn. Wij bieden dit soort mogelijkheden aan onze medewerkers. Dan moeten de processen echter honderd procent goed verlopen en daarvoor hebben we slimme software nodig.’

 

Cadac_Metagro_5

 


Nieuwe trends met PDM

Met de ontwerpsoftware en het PDM-systeem van Autodesk kan Metagro inspelen op nieuwe trends in de markt. ‘De wereld van overslag en offshore is constant in beweging’, aldus Peterjan. ‘We zien steeds meer remote controlling op de terminals. Onbemande kranen dus. Maar er zijn altijd mensen nodig die ze bedienen in controlrooms. In de offshore en windmolenbouw is veel vraag naar speciale bootcabines. Ook die ruimtes richten we in, uiteraard met onze speciale operator seats. Er liggen nog volop groeikansen.’

 

Cadac_Metagro_6

 


Transitie naar slimme software

Bas Ligterink kijkt met zijn team tevreden terug op de klus bij Metagro. ‘Intensief en heel leerzaam. En altijd mooi om bij zo’n uniek bedrijf in de keuken te kijken.  Het is een flinke stap om van tekenpakket te switchen, maar de pragmatische insteek van Metagro zorgt voor een geleidelijke transitie. Uiteraard zal dat hier op de langere termijn alleen Inventor en Vault zijn.’


Bent u geïnteresseerd in Cadac? Of wenst u een offerte? 

Bezoek hun contactpagina!