6 Trends die de Toekomst van de Auto-Industrie Transformeren

 

Om competitief te blijven moeten autoproducenten hun software expertise blijven onderhouden en zelfs upgraden. Bovendien is werken in de cloud belangrijker dan ooit in de auto-industrie. Dankzij technologie zal deze industrie verder evolueren. Hoe dit precies zal gebeuren en welke 6 trends de auto-industrie zullen transformeren, dat leest u in dit artikel!


1. Elektrificatie

Elektrificatie heeft de afgelopen jaren aan belang gewonnen en zal ongetwijfeld één van de belangrijkste trends zijn in de auto-industrie. Steeds meer autofabrikanten investeren in de ontwikkeling van elektrische voertuigen om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen. Onder andere General Motors, Volvo, Jaguar Land Rover en Aston Martin zijn van plan om binnen afzienbare tijd volledig elektrisch te gaan rijden. VW zal tegen eind 2023 meer dan 30 miljard euro (32,2 miljard dollar) investeren in de geplande lancering van bijna 70 e-modellen in de komende 10 jaar.  

Elektrische auto's kunnen ontwerpers meer vrijheid geven om hun ideeën uit te voeren - de Battista van Automobili Pininfarina is daar een goed voorbeeld van.

 

"De elektrische aandrijving geeft ons ongelooflijk veel vrijheid in het ontwerp"

- Francesco Cundari, directeur interieur van Automobili Pininfarina 

 

Auto

 

De lage, T-vormige batterijgeleiding in de auto laat veel ruimte voor design, waardoor de minimalistische designlijnen door het hele chassis lopen, zonder onderbroken te worden door kabelbomen die normaal in auto's worden geïnstalleerd.


2. Autonoom rijden

Autofabrikanten en technologiebedrijven investeren massaal in de ontwikkeling van zelfrijdende wagens. De Duitse overheid financiert momenteel al meerdere proefprojecten op het gebied van autonoom rijden, terwijl in de Verenigde Staten meer dan 80 bedrijven in totaal 1400 zelfrijdende auto's aan het testen zijn. En in Beijing hebben Pony.ai en Baidu chauffeurloze taxi's gelanceerd. Er wordt dat autonome voertuigen in 2030 een tiende van het wegverkeer voor hun rekening zullen nemen.

Dankzij het gebruik van sensoren, artificial intelligence en machine learning zullen voertuigen zelfstandig kunnen omgaan met complexe verkeerssituaties

Het Italiaanse designbedrijf Italdesign demonstreert hoe een toekomst met autonome auto's eruit zou kunnen zien met zijn modulaire mobiliteitsconcept Climb-E, een voertuig zonder bestuurder. Terwijl Climb-E de inzittenden van plaats naar plaats rijdt, zorgt een entertainmentprogramma binnenin ervoor dat rijden een plezierige ervaring wordt. Zulke concepten kunnen abstract klinken voor consumenten, dus gebruiken autofabrikanten virtual reality (VR) en simulatiesoftware zoals Autodesk Maya of Autodesk VRED om klanten en belanghebbenden te overtuigen.

 

"De technologie is een fundamenteel hulpmiddel voor ons om innovaties zoals de Climb-E te implementeren"

- Joaquin Garcia, hoofd design bij Italdesign

 

 


3. VR, AR & MR: Extended Reality

Virtual, Augmented en Mixed Reality (VR, AR en MR), ook wel samen Extended Reality (XR) genoemd, worden steeds vaker gebruikt in de VR-ruimtes van autofabrikanten, waardoor teams vanaf elke locatie prototypes kunnen ontwerpenDit bespaart materiaal, tijd en geld. Een echt prototype kan meer dan 525.000 dollar kosten en enkele weken duren om te bouwen, wat resulteert in een ontwerp dat nauwelijks wijzigingen toelaat. Met een digitaal model kunnen details snel worden veranderd zonder extra kosten en tijd. Conventionele prototypes zouden vier weken in beslag hebben genomen.

 

"VR-technologie kan ons vele weken werk besparen bij het bouwen van prototypes. Een recente VR-inspectie kostte ons twee dagen."

- Robert Dyhringer, projectleider bij het Mercedes-Benz Van Group VR Center.

 


4. Connectiviteit

Door voertuigen aan te sluiten op het internet kunnen ze communiceren met hun omgeving. Als gevolg hiervan moeten autofabrikanten steeds meer denken als softwarebedrijven. Door infotainmentsystemen, rijhulpfuncties en draadloze communicatie te integreren, kunnen auto's in realtime communiceren met andere voertuigen, verkeerscontrolesystemen en cloudservices. Dit maakt gepersonaliseerde diensten, realtime verkeersgegevens en de integratie van smart home-technologieën mogelijk. Het breidt ook de doelgroep van autofabrikanten uit. De focus ligt niet langer op de bestuurder, maar op alle inzittenden. Of het nu gaat om karaokeparty's of leeshoekjes, toekomstige klanten zullen digitaal vermaakt willen worden in hun auto.  

Auto-ontwerpers plukken ook de vruchten van het werken in een netwerk. In de toekomst zullen auto-ontwerpers volledig in de cloud samenwerken om de voertuigen van morgen efficiënt op afstand te ontwerpen. Diepgaande software-expertise wordt zo een belangrijke onderscheidende factor voor autofabrikanten.


5. Geïntegreerde Fabrieksplanning

 

"Klimaatverandering staat ons niet toe om lange planningsprocessen te hebben voor de fabrieken van de toekomst. We moeten sneller en efficiënter worden."

- Axel Save, engineering manager van factory layout and modeling bij Northvol.

 

Het team van Axel Save bouwt de gigafabrieken van de toekomst, die momenteel overal ter wereld als paddenstoelen uit de grond schieten om aan de vraag naar batterijen voor elektrische auto's te voldoen.

 

Auto

 

Net als Porsche of e.GO vertrouwt Northvolt op geïntegreerde fabrieksplanning om alle details van de fabriek digitaal weer te geven in een centraal building information modeling (BIM) model. Het centrum van het model is het gebouw zelf - de fabriek. Het bevat een digitale weergave van alle beroepen, van de robot tot de productielijn. Alle partijen die betrokken zijn bij de bouw komen samen in dit model: architecten, fabrieksplanners, aannemers, montage-experts, brandbeveiligingsspecialisten en andere autoriteiten. Hun ontwerpen, gegevens en informatie zijn allemaal met elkaar verbonden, inclusief kosten, leveranciers, materialen en oppervlakte. Coördinatie- en wijzigingsprocessen vinden plaats in een centraal model, wat de efficiëntie verhoogt en tijd bespaart.


6. Artificial Intelligence

AI kan ideeën creëren waar menselijke ontwerpers niet aan zouden denken - hetzelfde geldt voor AI-gebaseerd generatief ontwerp. Met behulp van algoritmes kan AI duizenden ontwerpen maken op basis van vooraf gedefinieerde parameters. De ontwerper onderzoekt vervolgens de alternatieven en verfijnt het ontwerp. Toyota heeft deze technologie bijvoorbeeld gebruikt om een frame te ontwerpen voor een lichtere en duurzamere autostoel.  

 

"Vergeleken met andere technologieën staat artificial intelligence (AI) nog in de kinderschoenen. Maar AI zal komen en de markt op zijn kop zetten. AI maakt ons betere ontwerpers"

- Ehab Kaoud, voormalig hoofd exterieurontwerper voor trucks en SUV's bij Ford en adjunct-professor transportplanning aan het College for Creative Studies (CCS) in Detroit. 

Kaoud experimenteert al met AI om inspiratie op te doen voor zijn auto-ontwerpen. 

 

 

Auto

 


Deze trends zullen de manier waarop ontwerpers, ingenieurs en fabrikanten werken ingrijpend veranderen. Deze verschuiving vereist delicate communicatie van het management om het personeel op weg te helpen naar disruptieve verandering. Naast alle softwareoplossingen die experts in de toekomst onder de knie moeten krijgen, zou change management het belangrijkste hulpmiddel moeten zijn voor alle managers in de auto-industrie om meer pk's op de wegen van morgen te zetten.

wavey line